Interjúk a 2019-es BlizzConról

A BlizzCon egyik hozadéka amellett, hogy rengeteg új információt kapunk az új tartalmakról, az is, hogy sok interjú készül a fejlesztőkkel, ahol célirányos és konkrét kérdésekre kell válaszolniuk. Ezekből szedtem össze egy csokorral, azonban kizárólag a történet szempontjából fontos interjúkra és interjú-részletekre fókuszáltam, ezért érdemes elolvasni az eredeti interjúkat is azoknak, akiket a játékmechanika is érdekel.

r/WoW Interjúja Steve Danuserrel és Frank Kowalkowskival

Kérdés: Mennyire reagál a narratíva a rajongók visszajelzésére akkor, amikor ők a szívükbe zárnak egy-egy kisebb karaktert, mint Zekhant vagy Sylvanas zászló-hordozóját? Kifejezetten törekszik arra a csapat, hogy ilyen érzelmeket váltson ki?

Válasz: A rajongók visszajelzései “szuper-bátorítóak”. Sok időt töltenek a fejlesztők a cinematicokkal és a játékbeli dolgokkal, és néha szinte várják, hogy a rajongók valamire jobban reagálják, de néha ez a reagálás számukra is a semmiből jön. És annyira jó, amikor egy olyan dolog történik, mint Zekhannal, hogy az emberek úgy voltak vele, hogy ezek azok a dolgok, amiket szeretnek. Ez arra bátorítja őket, hogy egy-egy kisebb dologra később visszautaljanak, vagy valami nagyon élvezetes dolgot csináljanak vele úgy, hogy az még természetesnek tűnjön és a történet része lehessen. Tehát igen, határozottan táplálkozunk abból az izgalomból, amelyet a rajongók egy-egy mellékkarakter iránt éreznek.

Kérdés: Meg tudjátok erősíteni, vagy cáfolni tudjátok azt, hogy az Old Godok halottak? Sok ember van, aki azt gondolja, hogy csak a megtestesítéseik, manifesztációik ellen harcoltunk, és a valódi formájuk valahol még ott szunnyad? Láthatunk talán belőlük többet is?

Válasz: Megerősíthetem, hogy megöltük Yogg’Saron és C’Thun alakját annak ellenére, hogy lényeik visszhangja és maradványai látszólag továbbra is áthatja a világot. Ha a Warcraft kozmológiára gondolunk és arra, ahogy a mágikus lények működnek a halandókkal szemben, akkor láthatjuk, hogy ha a halandók meghalnak, akkor Shadowlandsre kerülnek. Amikor a Legion ellen harcoltunk, démonok ellen küzdöttünk, akik, ha Azerothon haltak meg, visszakerültek a Twisting Netherbe, abba a síkba, ahonnan származnak. Ezért ha a többi mágikus lényre gondolunk és arra, hogy mi történik velük, ha megöljük őket Azeroth-on, akkor hova kerülnek? Igyekszünk a kozmológiát egységesen és következetesen betartani, és olyan dologként tekintünk rá, amelyet sok más dologra is alkalmazni tudunk. Az Old Godok érdekes esetek ebből a szempontból, hiszen megölhetjük és legyőzhetjük egy verziójukat, de nem tudhatjuk, hogy nem-e fogja a helyét átvenni végül a Void Lordok egy másik megtestesülése.

Kérdés: Melyek azok a karakterek és történetszálak, amelyek már léteznek a WoW lore-ban, ugyanakkor még nem tűntek fel a játékban, és a fejlesztői csapat már alig várja, hogy valamilyen módon a játék történetébe is bele ne szőjék őket?

Válasz: Nagyon sok van belőlük, nagyon sok olyan karakter és történetszál van, amely csak említésre került, vagy csak a könyvekben létezett, de magában a játékban nem. Az egyik példa az egész Alleria és Turalyon történetszál, amely az Argus patch-ben jelent meg: ezekre a karakterekre nagyon régóta vártak, hogy visszahozhassák őket a játékba, vagy egyáltalán bevonják őket a játékba, és eddig egyszer sem volt rá alkalom, de az Argus történettel alkalmuk adódott rá. Mindig ilyen szempontból is vizsgálják a történeteket. Akkor hoznak be egy karaktert, amikor természetesnek tűnik a feltűnése, ahogyan Calia Menethil esetében is, aki apróbb szerepben már megjelent a Legionben, aztán a Before the Storm című regényben kapott nagyobb szerepet. Számukra természetesnek tűnt, hogy abban a regényben nagyobb szerepet kapjon, és aztán onnantól kezdve kezdtek el dolgozni azon, hogy a játékban is megjelenítsék és továbbfejlesszék a karaktert.

A Shadowlands-szel hatalmas lehetőség nyílt meg számukra, hogy halott karaktereket hozzanak vissza és láthassuk, hogy most hol tartanak, hogyan szoktak hozzá a túlvilági léthez ennyi idő után. Az egyik legjobb számukra ebben a kiegészítőben, hogy lehetőséget kaptak arra, hogy ismét találkozhassunk néhány korábbi karakterrel, mint Kael’thas Sunstriderrel és megnézhessük, ennyi év után vajon mi történt a lelkével, tekintetbe véve, hogy mit tett és min ment keresztül életében, vajon milyen túlvilági lét várt rá és ez hogyan hat azokra az eseményekre, amelyek Shadowlandsben várnak ránk. Vannak más, eddig be nem jelentett fő karakterek, akik szintén vissza fognak térni a Shadowlandsben.

Néha csodálkoznak azon a fejlesztők, hogy vannak karakterek, akik már 15 éve a játékban vannak és még mindig nagyon sok mindent el lehet mesélni velük, akár a következő 15 évben is. Ha a történelmet, a karaktereket és a kozmológiát nézzük, még nagyon sok történet van a fejlesztők tarsolyában.

Kérdés: A BfA-ban lehetőségünk volt választani aközött, hogy Saurfanget vagy Sylvanast támogatjuk. Sikernek érzitek? Úgy működött, ahogy vártátok? És a Shadowlandsben is lesznek hasonló választási lehetőségek?

Válasz: Már a BfA tervezésekor tudták, hogy ez egy olyan kiegészítő lesz, amely a játékosok érzéseit és hűségét is próbára fogja tenni. Emellett a két oldalt olyan módon állították szembe egymással, ami ilyen fokban eddig nem volt jelent a WoWban. A kiegészítő kezdete óta tudták, hogy mit csinálnak Sylvanas-szal, hogy a történet végén Shadowlandsben fog kikötni, és hogy minden, amit a BfA-ban tesz, azért történik, hogy végül itt kössünk ki. Nehéz volt megállni, hogy ne mutassanak már rá a kezdetektől arra, hogy valójában hova fog kifutni az egész, amikor elindították a folyamatot. Ezért tudták, hogy lesznek, akik nagyon rosszul fogják fogadni a dolgokat, azt, amit Sylvanas tesz és amilyennek Sylvanas be lett állítva, de ragaszkodtak az elképzelésükhöz.

Úgy érezték, hogy egy jó történet van a tarsolyukban, és ezt végig akarták vinni. És miközben beszélgettek a történetről, akkor jött fel az ötlet, hogy lesznek olyanok a Hordában, akik nem fognak egyetérteni Sylvanas döntéseivel már az elején sem. Ezért beleillett a történetbe, hogy ha már úgyis lesz szakadás a Hordán belül, akkor mi lenne, ha a játékosok között is lehetne szakadás? Ez nem egy szokványos dolog volt, de úgy érezték, ebbe a történetbe bele fog illeni. És éppen ezért, a BfA-ban először történt meg, hogy választási lehetőséget adtak a játékosoknak atekintetben, hogy a végjáték szempontjából milyen narratívát kívánnak követni, és a fejlesztők úgy gondolják, hogy sikerrel jártak. Mindenki nagyon várta már, hogy hova fog az egész kifutni, aztán jött a 8.2.5 patch, végre láthattuk a Reckoning cinematicot, megtörtént a Mag’gora, aztán pedig a végjáték szintén attól függött, hogy a játékos melyik oldalt választotta. A Sylvanashoz hű játékosok “jutalma” volt az, hogy még utoljára találkozhattak Sylvanas-szal és betekintést nyerhettek abba, hogy vajon mit is tett a Mak’gora után. A fejlesztők úgy érzik, hogy ez méltó befejezése volt ennek a kísérletnek.

Bár ez a fajta választási lehetőség nagyon illett a BfA történetébe, és a jövőben is előfordulhat, hogy felbukkan, azonban a Shadowlands jelenlegi fázisában biztos nem lesz ilyesfajta választási lehetőség.

Kérdés: Shadowlands az elbeszélés szempontjából hasonlónak tűnik a WoDhoz annyiban, hogy itt is magunk mögött hagyjuk Azeroth-ot azért, hogy egy máshonnan érkező fenyegetést üldözzünk. Kaphatunk egy kis bepillantást abba, hogy mit várhatunk ilyen téren a Shadowlands történetétől?

Válasz: A WoDban Draenor egy olyan hely volt, amely valamilyen szinten ismerős volt számunkra. Addigra már jól ismertük Outlandet és nagyjából ismertük a történetét annak a helynek is, ahova megérkeztünk.

Shadowlands egy teljesen új terület. Olyan valami, ami csak lábjegyzetekben szerepelt a történelemkönyveinkben. A Chronicles-ben is. Voltak dolgok és kasztok, amelyek érintették ezt a területet különböző időpontokban, de igazán soha nem jutottunk még el ide. Ezért nagyon izgatottak a fejlesztők, hogy a Warcraft kozmológia egy eddig ismeretlen területére mehetünk, és ez rengeteg lehetőséget rejt magában.

Ezért aztán új tájakat, új zónákat, új helyeket lehetett létrehozni, amelyek újnak és frissnek hatnak. És mégis, a zónák stílusa, az, ahogyan mozognak az alakok, a dolgok, amiket tesznek a világban, az mind-mind klasszikusan WoWos lesz, érezni lehet majd, hogy ennek az univerzumnak a kiterjesztése.

A fejlesztők azt szeretnék, hogy a WoW DNS-e fusson végig mindenen, amit készítenek, még akkor is, ha ilyen fantasztikus helyekre megyünk. Éppen ezért a történet, amit majd játszunk, egy kicsit visszahozza a lineárisabb narratívát, ami a korábbi kiegészítőkre volt jellemző, amikor először végigjátszottuk őket, de az ismételt végigjátszás során már lesz lehetőségünk választani, hogy hova akarunk menni és milyen sorrendben szeretnénk végigjátszani. Ezért talán mindkét fajta történetmesélés előnyeit magában fogja hordozni.

Kérdés: Mi az az egyetlen sztori, egyetlen történet-részlet, amire a legbüszkébb vagy (Steve Danuser)? Mi az, ami szerinted a legjobb történet volt részedről?

Válasz: Bár Steve szereti a nagy kalandokat, a nagy csatákat, mint a Burning Legion elleni, vagy az Argus elleni, a személyes történeteket mindennél jobban kedveli. Ezért Alleria Windrunnert visszahozni, aztán megmutatni, hogyan tud ismét kapcsolatba lépni a testvéreivel, egy személyes oldalán mutatta meg az univerzumnak, és ő személyesen az ilyen jellegű témákhoz vonzódik, és ilyen jellegű történeteket szeret bemutatni.

Lesz néhány személyes jellegű történet Shadowlandsben is. Danuser szereti, amikor a központi téma összeolvad a személyes történetekkel, és olyan történetek jönnek létre, amelyek a játékosok szívére hatnak. Az ilyen pillanatokra a legbüszkébb.

Kérdés: Tyrande-ból is gonosztevő, villain lesz, vagy igazságot tud szolgáltatni népének? Felül tudnak emelkedni a Night Elfek az őket érő sérelmeken és szenvedéseken?

Válasz: A Night elfek elég kemény pofonokat kaptak a BfA elején, ez biztos. Tyrande az egyik legkedveltebb szereplő az egész Warcraft lore-ban, és ahogy látni fogjuk, lesz jópár gondolata más karakterekkel a 8.3 patch során. Ez egy olyan történetszál, amit mindenképpen tovább kívánunk folytatni, és lesz majd jópár érdekes dolog a következő kiegészítőben is vele kapcsolatban, egy teljesen új oldalát és a kultúrájuknak egy teljesen új oldalát ismerhetjük majd meg.

Kérdés: Hogyan kezelitek a nyomást egy-egy új karakter létrehozásánál, mint amilyen Talanji és Calia Menethil, vagy más, korábban nem látott szereplő. Hogyan teszitek őket szerethetővé, és hogyan osztjátok meg a figyelmet köztük és azok között a karakterek között, akik már 15, vagy 25-30 éve léteznek?

Válasz: Azzal tudják a legjobban bemutatni őket, ha interakcióba lépnek a korábbi szereplőkkel. Ha megmutatják, hogyan reagálnak egy-egy szituációra, ha egy quest leírása során bemutathatják, min mentek keresztül és ez hogyan hatott rájuk. Ekkor elkezdjük megismerni ezeket a személyiségeket jobban, aztán láthatjuk, hogyan reagálnak az őket körülvevő világra. Mit tesznek nyomás alatt, hogyan néznek szembe a nehéz körülményekkel, amelyek kemény döntéseket vagy áldozatokat kívánnak tőlük.

Ezek azok a nüanszok és viselkedési módok, amelyektől élő lesz egy karakter, és amely segít a bevonódásban. Ezért mindig lehetőséget kell adni a játékosoknak, hogy időt tölthessenek el az új karakterekkel, és ez például kiválóan működött Kul Tirasban Talia és Flynn karaktereivel. Erre nagyon büszkék voltak a BfA során, és hasonló dolgokat kívánnak tenni a visszatérő szereplőkkel, akiket már valamennyire ismerünk, mint Kael’thas, vagy mint Draka, aki eddig csak könyvben vagy egy alternatív személyként létezett. De most lehetőséget kapnak arra, hogy újra élők legyenek és más oldalukat is bemutassák a fejlesztők.

Blizzardwatch interjú Morgan Day-yel és Shani Edwards-szal

Amikor a visszatérő karakterekről kérdezték őket, Shani maga hozta fel Tyrande-ot. Természetesen nem beszélhetett róla túl sokat, de határozottan úgy tűnt, hogy akik csalódottak voltak amiatt, hogy nem állhatott bosszút a BfA során, azok most elégedettek lehetnek majd a Shadowlandsben.

– Többet meg fogunk majd tudni Tyrande történetéből. Nyilvánvalóan még mindig nagyon szomorú és feldúlt amiatt, ami a népével történt. Emiatt kerül majd Ardenwealdbe. Néhány kérdésre választ kap, és majd történni fognak vele olyan dolgok, amik egyelőre túl spoileresek… Annyit mondhatok csak, hogy elég nagy szerepet fog játszani Ardenwealdben.

Szintén a spoiler kategóriába tartozik, hogy vajon Elune-ról is többet meg fogunk-e tudni a Shadowlands során.

Amikor első alkalommal szintezünk, akkor 50-ről 60-ra lineárisan fogunk haladni. Shadowlandsnek van egy története, és megvan a sorrendje, hogy hogyan kell a területeket megcsinálni. De ha megcsinálod a fő történetszálat és eljutsz 60as szintre, az altokat már úgy szintezheted, azokban a zónákban és abban a sorrendben, amit te választasz. És igen, ez együtt fog járni azzal, hogy a kiegészítő kezdetén mindenki ugyanabban a zónában fog kezdeni, de felkészültek rá.

Thorgast egy olyan terület lesz, amely sokáig felfedezhető lesz, rengeteg loottal és történettel. Sok korábbi rendszer ötvözete és továbbfejlesztése lesz – a Mage Tower, Chromie scenarioja, a Withered Army Training és a 8.3 patchben érkező Horrific Vision is ezek közé tartozik -, ezért nem meglepő módon ez az egyik olyan rész, amire a fejlesztők a leginkább kíváncsiak, hogy hogyan fogják majd fogadni a játékosok.

Részletek MrGM BlizzCon 2019 Interjújából

Találkozni fogunk Arthas-szal Shadowlandsben.

Az új Death Knight kezdő a 8.3 Patch-csel fog érkezni. Az eredeti fajoknak megmarad a régi DK kezdő, de a történet miatt nem lett volna jó feloldani a DK korlátozást az új fajoknál anélkül, hogy új bevezetőt kapnának, hiszen a Wrath-ben még nem voltak jelen. Az új történet közvetlenül azelőtt játszódik, hogy Sylvanas elpusztítani a Helm of Dominationt. Inkább egy Allied Race bevezetőhöz fog hasonlítani, nem egy teljesen hosszú új kezdőre. Bolvar a DK-k új generációját fogja magához hívni, mivel érzi, hogy a halottak feletti hatalma veszélyben forog.

Shadowlandsnek lesz egy lineáris narratívája, ami azt jelenti, hogy az első alkalommal az alábbi sorrendben kell kijátszani a zónákat: először Bastion, majd Maldraxxus, utána Ardenwelad és végül Revendreth. A Legion és BfA során rugalmasak voltak a zónák kijátszási sorrendjével, de éppen ezért nem is volt egy ennyire struktúrált történetük. Az altokkal már rögtön az elején választhatunk egy Covenantot és bármelyik zónával kezdhetünk.

Minden zónában azzal a Covenanttal fogunk összedolgozni, amelyik azt a területet felügyeli. A játékosoknak lehetőségük lesz arra, hogy mielőtt kiválasztanák a Covenantjukat, kipróbálják az adott Covenant által adott képességeket. Nem lesz egyszerű a Covenantok között váltani, elég komoly ára lesz annak, ha meggondolnánk magunkat.

Ez a történet nem a frakciók közötti konfliktusokról fog szólni, hanem arról, hogy együtt, közösen próbáljuk megmenteni a Shadowlandset; a Covenantokat nem fogja érdekelni, hogy a Hordából vagy az Alliance-ból érkezünk.

A Heart of Azeroth sem fog szerepet játszani a történetben, ezért nem is fog működni a Shadowlandsen, azonban a Timewalking során használhatjuk.

Bolvar az egyik fő karaktere a Shadowlandsnek. Jobban meg fogjuk ismerni a történetét, hogy mit tett vele a Helm azóta, hogy a WotLK végén felvette.

Minden zónában két dungeont terveznek, egyet szintezés során, egyet maximális szinten.

Az új kezdő terület, Exile’s Reach egy Stormheim közelében lévő sziget.

A 9.0 pre-patch során fog érkezni a Scourge inváziója.

FavoriteLoadingAdd hozzá kedvenceidhez

Gitta

Gitta vagyok, a WoWLore Fordítások blog írója és gazdája. 2008 óta játszok a WoW-val kisebb-nagyobb megszakításokkal (mostanában inkább nagyobbakkal). 2010 nyara óta fordítok lore témájú írásokat magyar nyelvre. 2011. januárjában indítottam el saját blogomat, a WoWLore Fordításokat, mely mára a legnagyobb magyar nyelvű lore-ral foglalkozó oldal. 2015-ben írásaim egy részéből gyűjteményt hoztam létre Azerothi Históriák néven, mely 2016. decemberében nyomtatott formában is megjelent (jelenleg csak elektronikusan elérhető).