Törp lore és karakterfejlődés
A törpök élték át az egyik legnagyobb politikai változást az elmúlt években a többi néppel összevetve. Ne felejtsük el, hogy a törpök történelme egy milyen hatalmas dolog. A War of the Three Hammers (Három Pöröly Háborúja) során a három Ironforge törp klán – a Bronzebeard, a Dark Iron és a Wildhammer – egymásnak esett és véres polgárháború lett a vége. A Cataclysm során ez a három, egymással nem éppen a legszívélyesebb viszonyban lévő klán ismét együtt kellett, hogy dolgozzon a létrejött Council of the Three Hammersben (Három Pöröly Tanácsa).
Ez nem egy könnyű időszak a törpök számára, és a kétes politikai helyzet súlyos gondként nehezedik a vállukra. És még kétségesebb azok után, hogy Magni Bronzebeard király visszatért. De hogyan is hat ez rájuk?
War of the Three Hammers
A Warcraft RPG könyvek szerint (mivel ebben a részben még nem írták felül) a törpök 40 éves korukra érik el a felnőttkort, 100-125 éves koruktól számítanak középkorúaknak, és akár 450-500 évet is megélhetnek. Ez azt jelenti, hogy a törpök közül nagyon sokan emlékeznek még az eredeti Lordaeroni Szövetségre, vagy akár ők maguk is részt vehettek a Második Háborúban, és még most sem számítanak törp mértékkel mérve igazán idősnek.
Sőt, valószínűleg sokan vannak, akik még emlékeznek a körülbelül 260 éve lezajlott War of the Three Hammersre. Ők egészen biztosan más szemmel tekintenek a Council of the Three Hammersre, mint azok, akik a törp polgárháború után születtek. Ők tudják, hogy milyen ingataggá válhat egy ilyen tanács, hiszen maguk is átélték már egyszer. És habár úgy tűnik, hogy jelenleg a Tanács teljesen jól működik, ez egy meglehetősen kísérleti béke. Ez nem egy olyan biztos alap, amelyre bármely törp büszkén támaszkodhatna.
És ha ez az alap meggyengül és összedől, akkor rossz dolgok történhetnek. Olyanok, mint a Grim Batol termeit járó örökké tartó árny fertőzése. Vagy hogy mellékesen megidézik a Tűz Elementál Urát. Itt nemcsak egyszerű nézetkülönbségekről beszélünk, hanem olyan eseményekről, amelyek akár egész Azerothot megrengethetik.
Fiatalabb törpök
Másrészt ott vannak a fiatalabb törpök, akik tanulhattak őseik történelméből, de nekik maguknak nem kellett átélniük ezeket a szörnyűségeket. Számukra lehet, hogy egy csodálatos dolognak tűnik, hogy létrejött a Council of the Three Hammers. Az ő szemükben ez a béke jelképe lehet, egy olyan békés együttműködésé, amelyet már több száz éve nem élhettek át a törpök.
És igen, a Council of the Three Hammers bizonytalan. A Bronzebeard, Wildhammer és Dark Iron klánok közötti kapcsolat nem a legjobb a világon. Még nem az. De az a tény, hogy képesek voltak egyáltalán összejönni, már nagyon sokat jelenthet a törpök jövője szempontjából – hogy képesek együttműködni, és egy erős, egységes nemzetként kiállni.
A legjobb dolog benne pedig az, hogy a Tanács működik. Eddig még nem esett darabjaira. Négy év telt el a megalakulása óta, és bár volt néhány nehéz pillanat, a törpöknek sikerült erősnek maradniuk. Nem elképzelhetetlen, hogy egy idősebb törp is észrevegye ezeket a különbségeket, de az sem elképzelhetetlen, hogy a fiatalok közül sem mind bízik meg teljesen a Tanácsban.
Törpök a Fault Lines-ban
És itt jön az, ami lehet, hogy igazolja, lehet, hogy nem azokat a törpöket, akik optimistán tekintettek a jövőre. Magni Bronzebeard, a király végül felébredt. A mindenki által halottnak hitt király ráadásul nemcsak egyszerűen felnyitotta szemét, hanem keresztülsétált Ironforge-on, hogy mindenki tudja, hogy életben van. Ez tehát nem egy titok, amit el lehetne rejteni a törp lakosság elől.
Aztán ugyanolyan gyorsan, ahogy megjelent, el is tűnt. Lemondott a trónról, majd távozott, és hagyta, hogy továbbra is a Tanács irányítson. Lehet, hogy a köznép nem ismeri a részleteket, de Magni cselekedete mindent elmond arról, hogy mit gondol a Tanácsról és annak az eddig elért sikeréről.
Mert ne legyenek kétségeink – a Tanács sikeres. Míg Modimus Anvilmar váratlan halála a három klánt a káoszba sodorta, addig Magni halála összehozta ezeket a klánokat. Erősebb, egységes nemzetként erősítették meg helyüket az Alliance-ban a törpök, és Magni távozása csak tovább erősíti ezt a nézetet.
Törp lore és a Legion
A Legionben számos nép kap új lore-t – különösen a night elfek, a worgenek és a Forsakenek –, de a törpök nem kapnak igazán nagy szerepet. Ez nem jelenti azt, hogy nincs min elgondolkodni az új kiegészítő kapcsán. A törpöket ugyanis mélyen érdekli az archeológia és a múlt megismerése. A Legionben pedig egy olyan területre utazhatunk, amelyet már tízezer éve nem láttunk, ráadásul legendák fegyvereivel és ereklyéivel is kapcsolatba kerülünk.
Úgyhogy lehet, hogy a törpök életében direkt módon nem következik be hatalmas változás, mégis számtalan apró dolog van, ami felkeltheti érdeklődésüket. És mivel Magni visszatérése néhány új, érdeklődésre okot adó információval szolgál magával Azeroth-tal kapcsolatban, a törpöknek sok mindenen el kell gondolkodniuk.
Ráadásul az Allaince-nak is szüksége van rájuk, és itt egy újabb alkalom, hogy megmutassák ismételten a három klán egységét. Eddig úgy tűnik, hogy működik a dolog – a Mists során Varian Wrynn elégedettségének adott hangot törp szövetségeseivel kapcsolatban, és a maga módján Magni is az áldását adta rá.
Magni visszatérésének hatásai
Vajon mit gondolnak ebben az új szituációban a törpök? Biztos vannak olyanok, akik örülnek, hogy Magni él, vagy azon töprengenek, hogy milyen varázslat tartotta életben a hosszú évek alatt. Vagy hogy mi történt azon a szertartáson, amit még a Cataclysm idején mutatott be Magni.
De lehet, hogy egyúttal örülnek annak, hogy Magni úgy döntött, hogy hagyja a Tanácsot a helyén. Lehet, hogy ezt megerősítésnek veszik, hogy a Tanács valóban egy működő dolog. Örülhetnek annak, hogy újra egyesültek a klánok, ráadásul a szemükben Magni távozása csak megerősítheti ezt a feltételezést, hogy a törpök igenis képesek együttműködni klánoktól függetlenül is.
Vagy elgondolkoznak azon, hogy mégis mi járhatott Magni fejében. Hogy látszólag miért hagyta ott a pozícióját. Elgondolkoznak azon, hogy vajon az a szertartás a Cataclysm során milyen mértékben változtatta meg a királyukat. Sőt, az sem elképzelhetetlen, hogy esetleg megfordul a fejükben, hogy ez nem is Magni Bronzebeard, hanem csak valami gyémántba öltözött csaló.
A törpök és Azeroth
Ennél fontosabb dolog számukra azonban, hogy magának Azeroth-nak a léte kerül veszélybe a Burning Legion visszatérésével. Régészeti kutatásaik során a törpök már felfedezték, hogy az Earthenek leszármazottai, akik részben magának Azeroth-nak a gyermekei. Ezért kötelességüknek érezhetik, hogy megvédjék a világukat a külső támadókkal szemben, és ráadásul még inkább a kötelességüknek érzik ezt másik népeknél.
És a Legion lehetőséget teremt arra, hogy szembenézzenek a múlttal, és ennek következményeként teljesen más szemmel nézzenek a jövőbe. Azeroth történelmét fogják felkutatni, a Titánok történelmét, ami különleges jelentőséggel bíz a törpök számára. Így ugyanis újabb dolgokat tudhatnak meg a saját múltjukról, és arról, hogy valójában honnan is származnak és kik is ők.
A törpöknek olyan, velük született kapcsolata van ezzel a világgal, amely teljesen megkülönbözteti őket Azeroth összes többi részétől. Ez a kapcsolat az évezredek során formálódott, de attól még most is jelen van. Lehet, hogy a törpök csak egy jó csata kedvéért utaznak el Broken Isles-ra, amely után megisznak egy-két sort. De lehet, hogy érzik, hogy maga a világ van veszélyben. Mivel a törpök egykor és még most is részei a földnek, a köveknek, amely Azerothot borítja – és ezért Azeroth fájdalma az ő fájdalmuk. Lehet, hogy az eredeti earthenektől már több ezer év választja el a törp leszármazottakat, de attól még valószínűleg mindenki másnál jobban értik a veszélyt, amit a Burning Legion jelenthet.
Forrás: Anne Stickney – Dwarf lore and character development /Blizzardwatch/

